Antimobbestrategi

Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk

Vores anti-mobbestrategi skal læses som en del af vores trivselspolitik. Skolebestyrelse, ledelse, lærere og pædagoger på Virklund Skole vægter det forebyggende trivselsarbejde højt i den pædagogiske praksis. Vi mener, at trivsel er den vigtigste indsats i bekæmpelse af mobning. Denne strategi aktiveres i tilfælde, hvor det forebyggende trivselsarbejde ikke slår til og hvor mobning konstateres. På Virklund Skole arbejder vi med Dan Olweus`(professor psykologi samt forsker i mobning) definition på mobning:

En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.

Vi mener:

- At mobning ikke er almindelig uenighed. Det er en klar overskridelse af andres grænser!

- At mobning angår alle. Der findes ingen tilskuere uden ansvar!

- At der ved mobning er ubalance i styrkeforholdet mellem børnene.

- At konflikter er uoverensstemmelser, som børn selv går ind i og får løst – evt. med voksen hjælp, hvorimod børnene skal have hjælp fra voksne til at løse mobning.

Enhver af skolens medarbejdere kan modtage henvendelse om mobning. Alle skolens medarbejdere er derfor informeret om indholdet i denne strategi. Når en medarbejder modtager en henvendelse fra elev, forældre eller anden omkring mobning, SKAL en repræsentant fra skolens ledelsesteam informeres. Der skal ageres på henvendelsen senest 3 arbejdsdage efter modtagelse af henvendelse Skoleleder eller pædagogisk leder er den klageansvarlige og dermed ansvarlig for, at klagen behandles korrekt. Skolens ledelse vurderer i første omgang, om der er tale om en mobbesituation. Vurderingen vil indbefatte en drøftelse med relevant pædagogisk personale (lærer, pædagog og evt. AKT-lærer). Ligeledes involveres berørte forældre og elever i afdækningen. Vurderer skolens ledelse, at der er tale om en mobbesituation, er følgende sagsgang gældende:

- Forældre, elever indkaldes til møde med repræsentant fra skolens ledelse samt relevant pædagogisk personale for at afdække ”her og nu”- foranstaltninger (den korte bane). Foranstaltninger på den korte bane kan være aftalt i afdækningen/vurderingen af mobbeproblematik. Er dette tilfældet bortfalder dette punkt i sagsgangen.

- Indenfor 10 arbejdsdage efter skolen er blevet opmærksom på et problem med mobning, skal der udarbejdes en handleplan. Handleplanen skal indeholde en beskrivelse af tiltag og foranstaltninger på kort og på lang sigt. (den lange bane). Skabelon til handleplan findes her på hjemmesiden. Kontaktlærer har ansvaret for udformning af handleplan i samarbejde med AKT-lærer og evt. pædagog. Ledelsen skal godkende den færdige handleplan.

- Når den endelige handleplan foreligger skal hjemmet/hjemmene og de involverede elever informeres om indholdet af primærlærer samt evt. pædagog, Akt-lærer eller leder.

- Ved gennemgang af handleplan aftales et tidspunkt for evaluering af de aftalte tiltag/foranstaltninger. Handlingsforløbet dokumenteres skriftligt. Forløbet dokumenteres igennem skriftlig handleplan samt referater fra møder. Der aftales en referentansvarlig for hvert møde. Dokumenterne lægges i eleven/elevernes digitale mapper i GO. Ledelse er opsamlende forud for journalisering.

Klagemulighed etc.: læs mere på følgende link: https://silkeborg.dk/Borger/Boern-skole-og-familie/Trivsel-udvikling-og-laering/Problemer-i-dagtilbud-eller-skole/Mobning

Vedtaget i bestyrelsen nov. 2017